Direktlänk till inlägg 14 februari 2011

14 Februari 2011 - alla hjärtans dag (jag har bara ett?)

Av Ida - 14 februari 2011 14:44

 Idag är det då den romantiska reklamatiserade affärsmarknadens käleks-försäljning? Nej, jag har ingen aning om ens hälften av de orden existerar, och nej, det kanske inte ens är förståerligt. Men ändå :P Vad jag menar är att denna dagen är en sån där dag som affärer håvar in massor av pengar på, bara för att någon har bestämt att det ska stå "alla hjärtans dag" i våra almernackor. Varför? Jul finns ju någon form av förklaring till varför man firar - varesig man tror på det eller inte - finns det någon historisk förklaring till Alla hjärtans dag oxå? Kanelbullensdag då? Är det någon biblisk, kanske hednisk, tradition? Det finns så många dagar som ska firas nu, bläddrar man igenom kalendern så finns där flera "högtider" som jag aldrig hört talas om. Helt galet. Undrar ju då vem som vinner mest på det. Min åsikt är ju att det är affärer som vinner, för visst, högtiderna kanske har någon fin tanke att visa lite extra för de man älskar att de är värdefulla, MEN! Behöver vi ha en speciell dag för det? De jag älskar, de som betyder något för mig, de gör det alla dagar, året om. Jag hoppas att de märker det hela tiden! Tänk alla som går där och väntar hela denna dagen, bara för att få uppskattning. Finns säkert de som mäter sitt värde i hur många "hjärtan" de får i dag. Så om jag inte får något hjärta, älskar ingen mig då?

 Jag tror att jag skulle behöva en förklaring, en översättning på denna dagen!


Vad gäller hjärtan i övrigt är det en väldigt komplicerad manick, läste om dess detaljer och viktiga funktioner nyligen i Biologi-kursen (på bara några veckor har massa information lämnat mitt huvud. Hur är hjärnan och minnet funtat? Tur ja inte planerar att bli hjärtkirurg!), att människo-kroppen ens fungerar är ju helt otroligt, man inbillar sig så lätt att hela prosessen i kroppen, som får en att fungera, "bara är", det ska funka helt enkelt. När man väl tar sig lite lite tid att fundera så inser man ju hur skör man faktiskt är som människa. Hjärtat och kroppen i sig är väldigt starka, absolut. Men det är som ett helt maskineri, och det funkar inte att en mutter lossnar eller att en liten plugg är lös. Detta är ett kretslopp helt beroende av att allt funkar. Med tanke på det arbetet som sker, får man kanske vara glad över att man bara har ett hjärta, tänk om man skulle ha ett helt gäng hjärtan som skulle pumpa på inom en. Stressande! Så, idag ger jag själva Hjärtat ett HURA ist. Jag behöver inte bevisa för någon, även om jag många gånger är väldigt dålig på att visa det, att jag älskar dem. Istället, eftersom att jag blivit lite "skadad" av allt pluggande ;), ger jag hjärtat, kroppen och livet en extra tanke idag. Jag Slår Ett Slag (ha-ha!) för mitt, erat och alla andras helt otroliga hjärtan!


 Dagens stora fundering; Vad vill jag bli när jag bli stor??

och jag drömmer vidaer

som jag alltid gjort

en dag i taget och jag Vet

Att INGENTING ÄR OMÖJLIGT!

älska mig för den jag är!

 
 
Marie

Marie

14 februari 2011 15:44

Jag är med! Ett slag för hjärtat, kroppen & livet är slaget här! :)
Tycker också det är så trist med alla dessa "högtider" som affärerna försöker pracka på oss...

Tack också för de fina orden på min sida. Provade att "svara" där, men allt kom inte med - så säger det här med, vi får försöka hitta tillfälle att ses snart igen (när vi båda kan och då jag frisknat till).

Saknar dig, du underbara!

KÄRLEK!

http://paintedbynumbers.bloggplatsen.se

Ida

14 februari 2011 19:13

Miss you toooo!!
Tid måste försöka hittas...

 
Ingen bild

Valentine

14 februari 2011 16:24

:) Alla hjärtans dag är en tradition som uppstod i Rom för en massa hundra år sedan.
Folket där såg ett samband mellan fåglarna där, som alltid valde sin partner runt mitten av februari, och 14:e feb är årsdagen för halshuggningen av Valentin, som valde döden genom att tiga.

Men iaf, alla <3:ans är en hyllning till fåglarna och livet kan man säga. :)

Ida

14 februari 2011 19:13

Tack för denna översättning! Då finns det ju en tradition, man lär så länge man lever :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 15 juli 2013 10:59

Livet är Grymt sa grisen.....

Av Ida - 15 juni 2013 12:42

Av Ida - 6 juni 2013 19:29

"kom och sätt dig här och visa nått så jag blir glad, sudda bort de sista spåren av en jobbig dag..." Med musik kan man förmedla mycket, och många gånger kommer jag på mig själv med att tänka tanken att - denns textraden är klockren, varför är...

Ord

Av Ida - 26 maj 2013 20:49

Trötta omtummlande dagar Under ytan Framtiden oviss Fragment från dåtiden Alla dessa känSlor Tar tid att finna Identiteten, mitt jag, mitt allt Drömmar att förverkliga EnergikrävAnde, enviShet Rivande rädsla med mål att övdrvinna! ...

Av Ida - 26 mars 2013 19:13

....ett livstecken, lite blandad kompott ur en vardag.

Ovido - Quiz & Flashcards