Alla inlägg den 16 mars 2011

Av Ida - 16 mars 2011 12:39

 Ju mer man tänker på det, desto konstigare blir det. Alla dessa formationer som finns i samhället, hur de uppstår och hur de bildas. Hur människor kan enas och andra kan hata varandra. Hur manipulativa och hur lättpåverkade vi är, i samspel, umgänge, vardagen med varandra. Tänk att vi alla, som i grunden är människor med exakt samma värde, har så olika syn och åsikter om saker. Jag menar absolut inte att det är fel med olika, egna åsikter. Åsikter bör man väl ha! Men, att det kan leda till de maktspel och fullbordade krig som det faktiskt gör lite överallt i världen. Inte bara i andra länder, även i sverige sker det brutala händelser som skakar om vår tillvaro ibland, men kanske är det först då de börjar komma nära inpå oss som vi först verkligen reflekterar över det?! Men isf undrar jag; hur nära inpå oss ska det behöva komma för att vi ska mer än notera det? En människa kan inte ändra en hel varld, men de finns så många som tar till drastiska åtgärder för att Skada. I en önskevärld skulle människor istället kanske gå ihop och försöka göra något för att rädda? Men samtidigt, hur ska en hel värld kunna hålla någorlunda sams, när inte ens familjer kan det?! Bråk, tjabb och sådant behöver nog finnas med oxå, överallt, men på en nivå som inte leder till allt det där - det vi läser om i tidningar, de bilder vi sett tusen gånger på tv, det som vi inte längre kanske riktigt mer reagerar på, utan bara noterar "Nu har det hänt igen...". Vet inte vad jag fick denna tanken ifrån nu, det bara slog mig. Och jag har ingen lösning, för det hade ju varit för enkelt. Men ibland kanske man behöver stanna upp och bara tänka?

 Fundera oxå en del över det som händer i Japan, denna totala naturkatastrof, alla de som drabbas, offer, anhöriga, vänner, djur, natur, Allt! Och man hör överallt att det är så mycket sådant nu. Nu har de kommit Nu nu NU! Men är det verkligen så, att allt kommit nu, de senaste tio åren? Eller kan det ha att göra med att medierna skriver mer om det nu? Givetvis, katastroferna har säkert ökat, min tro är att det mycket har med människans extrema förstörelse av vår natur, vår jord. Men jag tänker oxå att, tänk alla de små länder vi inte känner till (eller kanske det är bara jag som inte känner till?!), öar, avstickare från andra länder, samhällen, byar. Kanske sker det olika former av katastrofer där varje dag?! Är det så att det är likadant där, först när det börja komma nära oss, när det sker i den utsträckningen att det faktiskt på ett eller annat sätt kan eller kommer att beröra oss? Är mäniskan i sig så "egocentrisk", eller är det bara jag som är extremt inskränkt och ifrågasättande idag?!

 Helt ärligt, det spelar ingen roll om det är jag eller mänskligheten som ser på det ur det här, eller något annat perspektiv, kanske är det ändå viktigast att vi öppnar ögonen och ser? Denna världen är inte bara för oss, våra barn, barnbarn och barnbarns barn ska också kunna leva här. Jag hoppas på att världen utvecklas åt en mer hälsosam plats att leva på, både människans förhållande till djur och natur, samt människans förhållande till varandra.

Man kan ju alltid hoppas!


 Jag kanske fick fundera för mycket i skolan innan, därför jag halkade in i dessa tankebanor? Jag vet inte! hihi.

 Nytt spår iaf;


 Nu har det börjat småpratas om en tur till Ullared, OJ! Det va fasen inte i går jag va där. Ett tag va ja där hyfsat ofta, men nu tror jag inte ja varit där sen innan jag flyttade hemifrån och det är ju nästan 7 år sedan. Jag har ju bara hört om hur stort det har blivit, samt sett ett och annat klipp från tv serien om Ullared! Då skulle man ju ha lite pengar med sig, om man kanske skulle hitta något av intresse! Men jag tycker att det är svårt. Dels brukar de inte vara världens bästa kvalite, storlekar och former har - förr i tiden iaf:P - inte riktigt stämt överens med andra kläder! Sen blir det ju så lätt att när man väl går i en affär, där det finns SÅ MYCKET att titta på, då blir man lite blind. För mycket intryck! Och så kommer man hem med något man inte ens visste att man behövde! Men vi får se, OM det blir av så är det ju inte enbart för att handla, åka till Ullared är ju lite av en upplevelse i sig, ett nytt äventyr varje gång! Om det inte är en massa köer, då är det inte spännande på något sätt alls! :)


 Efter dessa mer eller mindre visa meningar, tänker jag nu sätta punkt för dagen! Ska dyka ner i NK-boken och försöka få lite pluggat innan en ev träff med mina fin fina systrar. Önskar er alla en trevlig SOLIG dag :D

Ovido - Quiz & Flashcards