Direktlänk till inlägg 18 augusti 2009

18 Augusti 2009 - hundmänniska?

Av Ida - 18 augusti 2009 22:07

 Har egentligen fått ett erjudande jag inte kan tacka nej till, ang en hund. Bara ett litet "ja" från mig och jag kan vara hundägare i morgon redan. MEN, det är ju inte bara till att skaffa en hund sådär, jag tvivlar så på mig själv. Dels rent ekonomiskt, tänk om hunden blir sjuk? Och inte minst; klarar jag av det ansvaret nu? Som tur är behöver jag inte svara direkt, kan tänka ett par dagar. Fundera lite över för och nackdelar. OCh jag vet att det skulle ge mig så mkt med en hund, bara det att bryta tendenserna till isolering. Jag skulle ju vara tvungen att gå ut flera ggr om dagen, jag skulle få motionen min kropp och själ behöver, sällskap, kärlek o så mkt mkt mer. MEN, kan jag ge en hund vad den behöver? Det är frågan. Tål att tänkas på. Och det må ni tro att jag gör. Samtidigt som jag inte ens kan tro att det är sant. Jag har tjatat om att få en hund sen jag va tio år, när jag fyllde elva fick jag en katt ist för en hund (en katt som kom att betyda fruuuuuktansvärt mkt för mig!!! och som jag inte skulle bytt bort mot någon hund i världen - ni må tro att jag saknar henne!!), sen har ja varit kattmänniska fram till mina katter fick avlivas för lite mer än ett år sen. I femton års tid har ja ändå alltid velat ha en hund, och nu har jag en tillgänglig. Och funkar det inte kan jag lämna tillbaka den, känner dem som äger hunden nu och de skulle ha hunden som en jakt hund (det är en beagel, alltså är det ju meningen att den ska ha jakt instinktena), men han jagar inte. Han tycker inte alls om att jaga utan busar hellre, busar och kelar. Åh, utan att ha träffat honom (dock sett honom på film i mobilen) så tycker jag ju att han skulle passa mig perfekt! Han skulle ju dessutom kunna va en anledning för mig att få leka i snön till vinern!! Åh, jag vill säga ja. jag vil vil VILL!! Måste ventilera, be om råd, osv osv. Jag vil, men Kan jag?

Gulligast idag; hunden heter Gottfrid!! hihi. Oxå kallad Gotte

 
 
Ingen bild

Stina

19 augusti 2009 10:01

Ok, detta är vad som kostat mig med Zelda:
- Försäkring varje månad 200 kr
- Vaccination en gång per år respektive vartannat år, ca 200 per tillfälle
- Mat, ca 100 kr i månaden (men hon äter lite, en Beagel är ju lite större)
- Valpkurs

Thats it. Sen när hon blev sjuk tog försäkringen nästan allt eftersom ja inte ens behövde betala hela självrisken på 1100 kronor då hon inte varit sjuk tidigare på typ 7 år. Däremot är det bra att ha möjlighet att lägga ut (som jag i det här fallet hade ett nöd-kreditkort så jag kunde lägga ut, tills man får tillbaka pengarna igen från Agria).

Sen vet du ju att Zelda varit min lifesaver i alla år. Hund är fantastiskt bra! Men se till så du har ett kontaktnät med hundvakter osv, som kommer finnas där även om fem år. För livet ändras som tur är;)

Beagel är bra också för de är relativt små (och bedårande) så man kan lätt resa med dem överallt.

Lycka till med grubblandet! Stor kram!

 
Ingen bild

anno

20 augusti 2009 20:42

du kan om du vill, du vill så du kan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 15 juli 2013 10:59

Livet är Grymt sa grisen.....

Av Ida - 15 juni 2013 12:42

Av Ida - 6 juni 2013 19:29

"kom och sätt dig här och visa nått så jag blir glad, sudda bort de sista spåren av en jobbig dag..." Med musik kan man förmedla mycket, och många gånger kommer jag på mig själv med att tänka tanken att - denns textraden är klockren, varför är...

Ord

Av Ida - 26 maj 2013 20:49

Trötta omtummlande dagar Under ytan Framtiden oviss Fragment från dåtiden Alla dessa känSlor Tar tid att finna Identiteten, mitt jag, mitt allt Drömmar att förverkliga EnergikrävAnde, enviShet Rivande rädsla med mål att övdrvinna! ...

Av Ida - 26 mars 2013 19:13

....ett livstecken, lite blandad kompott ur en vardag.

Ovido - Quiz & Flashcards